11-01 tot 18-02

18 februari 2013 - Van, Turkije

Beste lezers,

Ik weet dat ik niet erg goed ben in het bijhouden van mijn blog, ik denk regelmatig aan updaten maar dan ben ik er toch te lui voor of zijn er andere dingen (zoals mails beantwoorden of mijn reis plannen) die prioriteit krijgen. Vandaag heb ik een aantal foto's geupload en zal ik even kort beschrijven wat ik heb gedaan.

Vanuit Bulgarije kwam ik per ongeluk op de goeie trein terecht naar Istanbul (ook al zouden er werkzaamheden zijn aan het spoor waardoor ik alleen een bus kon nemen). Istanbul was zo'n magische en leuke plek dat ik er twee weken ben gebleven, terwijl ik maar drie dagen had gepland. Er is zoveel te zien en te doen en ik heb me daar zo erg vermaakt dat het me niet uitmaakte dat ik daar een tweede keer ben bestolen (dit keer alleen mijn portomonee, met honderd lira en al mijn pasjes). Vervelend, maar het is niet anders.

Vanuit Istanbul besloot ik om meteen door te gaan naar het oosten van Turkije, naar Trabzon om een visum voor Iran op te halen. Eenmaal daar kwam ik een paar Turkse meisjes tegen, op een uitstapje naar het Sumela klooster. Zij raadden mij aan om voor ik wegging uit Turkije eerst de Baklava van Gaziantep te proeven. Ook al heb ik een hekel aan baklava (veels te zoet voor mij) ben ik wel naar Gaziantep gegaan. De stad was niet zo bijzonder maar het was wel een goeie springplank naar Turks Koerdistan. Hier heb ik de afgelopen tijd door rondgetourd en het was erg de moeite waard. Van Gaziantep naar Urfa naar Mardin naar Cizre. Toen ik zo dicht bij de grens van Irak was leek het me wel leuk om een klein uitstapje daarheen te maken, naar Irakees Koerdistan. Het was een ontzettend leuke ervaring, ik ben daar zo goed opgevangen door lokale Koerden. Het Koerdische deel is erg modern en helemaal veilig, voor het eerst kon ik rondlopen in een t-shirt en het nog steeds warm hebben. Na een weekje moest ik helaas al weg, ik was graag langer gebleven maar ik moet mijn visum voor India in gedachten houden (die verloopt al op 13 mei). Vandaar dat ik besloot dat ik snel terug moest gaan naar Turkije om van daaruit naar Iran te kunnen gaan.

Toen ik uit de bus stapte in Şırnak kwam ik direct terecht midden in een gevecht tussen de Turkse politie en lokale koerden. De Koerden gooiden molotov-cocktails naar de politie en de politie schoot terug met een traangas. Niemand had me hiervoor gewaarschuwd dus ik liep onwetend direct in een gaswolk (die je niet kan zien) waardoor mijn ogen en keel voor een paar minuten ontzettend brandden. Gelukkig was het snel voorbij en kon ik een hotel vinden om me in schuil te houden. Nu zit ik in Van, in het Oosten van Turkije. Het is erg koud, alles ligt onder de sneeuw. Morgen ben ik van plan om richting Iran te gaan. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Robin

1. Lex en Marijke:
    18 februari 2013
    Fijn dat je tijd hebt gevonden voor een uitgebreider verslag en ook foto's en filmples hebt geplaatst. Je eet vaak mee bij mensen thuis zo te zien. Benieuwd hoe je dat aanlegt (en of je dat straks in Nederland ook nog lukt). Het filmpje van Sirnak naar Van laat toont een indrukwekkend landschap. Of went dat? Na uitstapje Irak nu door naar Iran. Goede reis, mooie belevenissen en ontmoetingen gewenst. Take care!
  2. Marijke Achterstraat:
    18 februari 2013
    Leuk om te lezen en fijn om te weten, dat het goed gaat. Ik ben heel benieuwd naar je andere foto's
  3. Lyda Neijboer-Braams:
    Dag Robin,
    Via Marijke, kunnen Wim en ik nu ook je reisverslag lezen!
    Erg leuk, wat zal je veel meemaken en beleven.
    Ook minder leuke dingen, (om bestolen te worden), en dat incident met de Koerden en de politie, maar je redt je er wel weer uit! Het is een enorme levenservaring, en dat neemt niemand je ooit weer af!
    Heel veel plezier nog met het reizen, we vinden het erg leuk om je zo te volgen, de komende tijd, p.s. Toen Diana destijds. 6 maanden door Indonesië reisde, moesten we het nog doen met brieven en af en toe een telefoontje! Dit is wel heel erg fijn zo, ook voor je ouders! Hartelijke groet van Wim en Lyda uit Alkmaar.
  4. Joris:
    28 februari 2013
    Klinkt goed Robin! Istanbul is inderdaad een super gave stad! Ben je Aki al tegengekomen op je reis ;)? Veel plezier en word nou niet nog een keer bestolen!